שחיקת סחוס בברך בגיל צעיר

תוכן עניינים:

על קצה המזלג – מהי שחיקת סחוס בברך?

שחיקת סחוס בברך מוגדרת כמצב שבו הסחוס, רקמה חלקה המכסה את קצות העצמות באזורי המפרקים, מתחיל להישחק. שחיקת סחוס בברך בגיל צעיר נחשבת לתהליך ניווני, ובגיל צעיר יש לקחת מצב כזה בכל הרצינות. בניגוד למבוגרים, אצלם שחיקת סחוס בברך קשורה בדרך כלל להזדקנות, אצל אנשים צעירים היא יכולה לנבוע ממגוון גורמים, למשל פציעה, לחץ שחוזר שוב ושוב על מפרקי הברכיים וכן לעיתים נטייה גנטית.

שחיקת הסחוס עלולה להשפיע באופן מהותי ומתמשך על חייהם של אישה או גבר צעירים, שכן הפגיעה עלולה להוביל לכאב, נוקשות וירידה בטווח התנועה של הברך. שחיקה בגיל צעיר מעלה את הסיכוי להופעה מוקדמת של דלקת מפרקים ניוונית, במיוחד אם לא נוקטים זהירות ולא מטפלים בכך.

מהו תפקיד הסחוס בברך?

הסחוס ממלא תפקיד חשוב במפרק הברך, משמש כבלם זעזועים ומאפשר למפרק לנוע באופן חלק, בחופשיות וללא כאבים. המרפק עוטף את קצות עצם הירך, עצם השוק והחלק האחורי של פיקת הברך. מדובר בשכבת הגנה שמאפשרת תנועה מבלי שהעצמות יתחככו זו בזו. הסחוס מונע נזק וכאב במפרקים. 

כאשר הסחוס בריא, הוא מאפשר טווח תנועה רחב. ניתן לבצע ללא קושי פעילות גופנית, הליכה, ריצה ותנועות רבות אחרות כגון כריעה, ריקוד, קפיצה וכיוצא בזה. אולם ברגע שהמפרק מתחיל להישחק, תנועות שונות עלולות להסב כאב ולהפוך לקשות יותר לביצוע. חשוב לומר כי גילוי מוקדם ולאחר מכן טיפול בשחיקת סחוס, בעיקר בגילאים צעירים, עוזרים מאוד לשימור תפקודי הברכיים ולמניעת בעיות מפרקים חמורות יותר בגילאים מתקדמים יותר. 

באותו נושא | ניתוח החלפת ברך עם רובוט

אודות פרופ' אמיר הרמן

מהם התסמינים של שחיקת סחוס בברך?

שחיקת סחוס בברך יכולה להתבטא בתסמינים שונים, שעלולים להחמיר אם השחיקה לא מטופלת:

  • כאב הוא התסמין השכיח ביותר. בתחילה, כאב עלול להתרחש רק במהלך פעילויות, אבל ככל שהמצב מתקדם, הוא עלול להפוך לעקבי וגם להציק במצב של מנוחה (ללא פעילות). 
  • נוקשות, בולטת במיוחד בשעות הבוקר או לאחר ישיבה ממושכת.
  • נפיחות, מופיע לרוב עקב דלקת במפרק הברך.
  • ירידה בטווח התנועה, כלומר קושי ביישור או בכיפוף מלא של הברך.
  • תחושת מאמץ ואי נוחות בעת הזזת הברך.
  • חוסר יציבות או חולשה באזור הברך. לעיתים תהיה הרגשה שהברך "יוצאת מהמקום" בעקבות מאמץ ועומס. 

המשמעות של שחיקת סחוס בברך בקרב צעירים

חולים בגילאים צעירים צריכים להבין כי שחיקת סחוס בברך אינה בעיה בריאותית זמנית או חולפת. זו יכולה להיות בעיה כרונית, עם החמרה עקבית והשפעה על בריאות המפרקים לטווח הארוך. שלא כמו אצל מבוגרים שאצלם שחיקה כזו מיוחסת לרוב לגיל המתקדם, אצל צעירים, היא יכולה להצביע על בעיות בריאות כדוגמת ליקוי במפרקים או תוצאה של פציעה משמעותית או פעילות מאומצת מדי. שחיקת סחוס בגילאים הצעירים עלולה להוביל לסיכון גבוה לפתח דלקת מפרקים ניוונית בגיל יחסית צעיר בהשוואה למקובל באוכלוסייה הכללית. 

כמו כן בקרב צעירים מצב זה יכול להיות מתסכל ומגביל אף יותר, שכן זה משפיע על אורח החיים הפעיל, מפריע לעיסוק בספורט, ואיכות החיים הכללית יורדת. לכן, נדגיש את החשיבות של אמצעי מניעה, אבחון מוקדם וטיפולים שאינם רק מטפלים בסימפטומים אלא מביאים בחשבון את השיקום  של מפרקי הברכיים באופן עמוק וכוללני יותר. טיפול בשחיקת סחוס אצל צעירים יוכל להועיל במיוחד בהתערבות משולבת, למשל שינויים באורח החיים (כגון הפחתת משקל), פיזיותרפיה, ובמידת הצורך ניתן לשקול התערבות כירורגית. המטרה – לשמר את תפקוד הברך ולעצור את הנזק לסחוס ולמפרק. 

מהם הגורמים העיקריים לשחיקת סחוס?

שחיקת סחוס בברך יכולה לנבוע ממגוון גורמים, שעשויים להשתלב זה בזה.

מהם הגורמים העיקריים לשחיקת סחוס אינפוגרפיקה דר מאיר ממרייב

  1. פציעות בברך, כגון מפעילות ספורטיבית מאומצת או בשל תאונות, עלולות לפגוע ישירות בסחוס.
  2. מאמץ חוזר ונשנה על מפרק הברך, עלול להחמיר ולזרז את שחיקת הסחוס. זו שחיקה אופיינית מאוד לספורטאים, רקדנים מקצועיים וכדומה. 
  3. אנשים מסוימים עשויים להיות בעלי נטייה גנטית לסחוס חלש ולבעיות מפרקים בגיל צעיר.
  4. משקל עודף מפעיל עומס גדול על מפרקי הברכיים, ומזרז שחיקת סחוס.

האם יש הבדל בין שחיקת סחוס בצעירים לעומת מבוגרים?

אופי והשפעת שחיקת הסחוס בברך יכולים להיות שונים למדי בקרב צעירים לעומת מבוגרים. עבור מבוגרים, ביחוד הקשישים, שחיקת סחוס היא חלק מתהליך ההזדקנות הטבעי. השנים החולפות משפיעות על בריאות המפרקים. זהו בתהליך הדרגתי המושפע משנים של הפעלת הברך, אופי אורח החיים ושינויים הקשורים לכלל הרקמות בגוף לרבות סחוסים ומפרקים. 

לעומת זאת, בקרב צעירים שחיקת סחוס לרוב מצריכה יותר התייחסות שכן היא איננה תהליך צפוי או טבעי. השחיקה עשויה להורות על בעיות מפרקים חמורות או קיומה של מחלה לא מאובחנת. בצעירים השחיקה עשויה להיות תוצאה של פציעה קשה, פעילות ספורטיבית לא זהירה או מוגזמת, תוצאה של בעיה מולדות במפרקים ועוד. מכיוון שצעירים הם מטבעם פעילים יותר וצפויים להשתמש בברכיים לאורך שנים רבות, רצוי לפנות לטיפול כמה שיותר מהר ולהקפיד על טיפול, פיזיותרפיה ואפילו ניתוח, על מנת לשמור על תפקוד המפרקים לשנים רבות קדימה.

שחיקת סחוס בברך בגיל צעיר – דרכי טיפול

קיימות מספר אפשרויות טיפול לטיפול בשחיקת סחוס בברך, במיוחד אצל אנשים צעירים:

  1. טיפול תרופתי שנועד לטפל בכאב ובדלקת. לעיתים קרובות ניתן להסתפק במשככי כאבים ללא מרשם, על מנת להשיג תוצאה טובה. 
  2. פיזיותרפיה מועילה מאוד. מדובר בתרגילים מותאמים אישית לחיזוק השרירים סביב הברך, להשגת שיפור ניכר ביציבות ויכולת התנועה של המפרק. 
  3. ניתן לטפל באמצעות זריקות, הן של סטרואידים והן של חומרים אחרים כגון חומצה היאלורונית לברך. המטרה היא להפחית כאב ונפיחות בברך.
  4. ניתוח ניתן לשקול במקרים שבהם השחיקה חמורה או איננה מגיבה לטיפולים אחרים. ישנם טיפולים שונים שאפשר לשקול בהתייעצות עם אורתופד מומחה ברכיים, למשל השתלת סחוס, החלפת ברך חלקית או החלפת ברך מלאה.

פיזיותרפיה לשיקום שחיקת סחוס בברך

בקרב צעירים פיזיותרפיה ממלאת תפקיד חשוב ביותר בשיקום שחיקת סחוס בברך. זה עוזר בשיקום תפקוד הברכיים, הפחתת כאב, ומניעת נזק נוסף למפרקים. סדרה של תרגילים וטיפול ממוקד, מסייעים בחיזוק השרירים התומכים שסביב הברך, להשגת שיפור ביציבות המפרקים והגדלת טווח התנועה. זה מקל על הסימפטומים אבל חשוב לא פחות, גם מסייע בהפחתת סיכוי לפציעות עתידיות ומניעת נזק נוסף לסחוס.

עקרונות מרכזיים בפיזיותרפיה בעקבות שחיקת סחוס בברך:

  1. תרגילי חיזוק – מתמקדים בחיזוק מסת השרירים סביב הברך לתמיכה ויציבות טובים יותר.
  2. אימוני גמישות – לשמירה על תפקוד ושיפור טווח התנועה במפרק הברך.
  3. טיפול להורדת כאבים טכניקות של שימוש בקרח, שימוש בחימום מקומי או טיפול באולטרסאונד. כך ניתן להוריד כאבים ולהפחית תהליך דלקתי. 
  4. ייעוץ בנושאי אורח חיים ותפקוד – פיזיותרפיסטים ואורתופדים מיומנים מספקים הדרכת מטופלים, כיצד לבצע פעילות תוך הגנה על הברכיים כדי למנוע נזק נוסף.
  5. אימון לשיווי משקל וקואורדינציה – מצוין לשיפור התפקוד של הברך ולהפחתת הסיכון לנפילות או פציעות נוספות.

אורטופד ברך מומלץ - פרופ׳ אמיר הרמן

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​