ניתוח החלפת ברך עם רובוט

תוכן עניינים:
רובוט לבדיקת שחיקה

מהי החלפת ברך באמצעות רובוט?

החלפת ברך עם רובוט זוהי החלפת ברך בה המנתח מסתייע במחשב ורובוט בכדי להגביר את רמת הדיוק בניתוח החלפת הברך.
ניתן לראות בתמונה את יחידת המחשב שבה נעזר המנתח. יחידת המחשב המרכזית היא שאוגרת את המידע של הברך ומציגה אותו למנתח. הדבר מאפשר למנתח לדעת תוך כדי הניתוח איך הברך תתנהג לאחר הניתוח עוד לפני שבוצע חיתוך ראשון בעצם. בחלק העליון ניתן לראות את המצלמה המבוססת על חיישנים אינפרה-אדום. המצלמה הזו היא למעשה העינים של מערכת המחשב, שיודעת לזהות את המיקום הברך, בכל מנח במרחב. על השולחן ניתן לראות את המכשיר אותו אוחז המנתח.

בסרטון: פרופ' אמיר הרמן על החלפת ברך רובוטי ב-"רשת 13"

מידי שנה מבוצעים בישראל אלפי ניתוחים להחלפות ברכיים. ברוב רובם של המקרים הניתוחים אכן עוברים בהצלחה אך יש אחוזים גבוהים ביניהם, (כעשרים אחוז) שאינם מרוצים מהתוצאות. מטופלים אלו ממשיכים לסבול מכאבים ופגיעה משמעותית באיכות החיים שלהם. הסיבות לחוסר שביעות הרצון של אותם מטופלים שונות ומגוונות. בין הסיבות נמתאים מיקום לא מדויק של המשתלים בניתוח.

הברך הינו המפרק המאפשר תנועה בין עצם הירך ועצם השוק. פיקת הברך הינה עצם המווה את המנוף לשריר הארבע ראשי שמיישר את הברך ואחראי ליציבות הברך בזמן הליכה. בהליכה, ריצה או ירידה ועליה במדרגות שתי הרגלים נושאות לסרוגין את משקל הגוף. בכדי שנוכל להתקדם באופן תקין על הרגל שלא נושאת משקל להתכופף בכדי שתוכל להתקדם. כאשר הברך ישרה עליה להישאר נעולה על מנת לשאת את משקל הגוף בלי לקרוס.

הסחוסים בברך הינם למעשה משטחים חלקים המצפים את העצם במפרק הברך. עובי סחוס בריא הינו בין 2 ל-3 מ"מ. הסחוסים החלקים הם המבנים המאפשרים תנועה חלקה ורציפה של המפרק. המניסוקיסים בברך הינם שני מבנים בצורת חצי סהר שנמצאים בין עצם הירך לעצם השוק. תפקיד המניסקוסים הינו להוות בולמי זעזועים בכדי לספוג את האנרגיה שעוברת מהשוק לירך. העומס שמפרק הברך רואה יכול להגיע אף לפי חמישה ממשקל הגוף בעת עליה או ירידה במדרגות.

מבנים נוספים השומרים על הברך הינם הרצועות של הברך יש שתי רצועות צידיות ושתי רצועות צולבות. תפקיד הרצעות הללו הינו לשמור על היציבות של הברך בעת התנועה. כאשר נפגעות הרצועות הברך לא נשארת יציבה בעת נשיאת משקל הגוף. בתהליך השחיקה של הברך נפגעים כל המבנים בברך – הסחוסים נשחקים, המניסקוסים נקרעים קרעים ניווניים וגם הרצועות בברך ניזוקות באופן הדרגתי.

כאבים בברכיים היא אחת התלונות האורתופדיות הנפוצות ביותר. מחקרים מראים שכמחצית מהאוכולוסיה מעל גיל 50 תתלונן על כאבים בברכים. כאבי ברכיים עשויים לנבוע מפגיעות שונות, פציעות ספורט או תאונות כאשר במקרים אלו סיכויי ההחלמה גבוהים ואפילו מלאים. לעומת זאת כ-10% מהאוכלוסיה מעל גיל 60 יסבלו משחיקה של הברך. שחיקה זו הינה תהליך מתקדם שהכאבים בו מופיעים לסרוגין. הכאבים באים בוהולכים כאשר עם חלוף הזמן כל תקופת כאבים ארוכה יותר מקודמתה והכאבים עוצמתיים יותר.

עבור מטופלים הסובלים זמן רב מכאבים כרוניים עקב שחיקת סחוס בברכים האפשרות של ניתוח החלפת ברך היא האפשרות הטיפולית האחרונה. לרוב בכאבי ברכיים על רקע שחיקה נעשה ניסיון לטיפול שמרני בטיפולים כגון פיזיותרפיה, הידרותרפיה (טיפול בבריכה), הפחתה במשקל, טיפול תרופתי בנוגדי כאבים ודלקת או הזרקות שונות למפרק הברך. כאשר טיפולים אלו אינם מביאים להטבה והכאבים פוגעים באיכות החיים של המטופל עליו לשקול ניתוח להחלפת ברך.

במצבי שחיקה מתקדמים ניתוח החלפת ברך הינו הטיפול שיש לו את הסיכוי בטוב ביותר להביא להטבה במצבו של המטופל. עבור מטופלים אלו שחיקת הסחוס גורמת לכאבים משמעותיים והחולה סובל מכאבי ברכיים חריפים, החולה מוגבל מאוד מבחינה תנועתית ויש לו קשיים בהליכה, והוא מתקשה לעלות ולרדת מדרגות.

החלפת ברך עם רובוט היא בשורה טובה עבור כל מי שזקוק לניתוח החלפת ברך.
הרובוט למעשה מסייע בביצוע מדויק יותר של הניתוח, כאשר כך הניתוח נעשה בצורה יותר מדויקת. הדבר גם משליך על תהליך ההחלמה לאחר הניתוח. 

במאמר הבא, אסביר את כל מה שצריך לדעת על ניתוח החלפת ברך עם רובוט.

תלת מימד מפרק ירך

כיצד המחשב של הרובוט מכיר את מבנה הברך של המנותח?

המנתח מחזיק מכשיר יד עם חיישנים שאותן רואות עיני הרובוט. המנתח מעביר את המכשיר על המשטח המפרקי וככה הוא ממפה את המשטח המפרקי של הברך. למעשה המנתח כמו צובע את המשטח של הברך. כך מערכת המחשב מזהה את המשטח המפרקי ויודעת כיצד כל ברך בנויה. המערכת בונה מודל תלת מימדי ממוחשב של הברך השחוקה תוך כדי ניתוח.

תלת מימד מפרק ירך

איך המחשב של הרובוט יודע איך לבצע את החיתוכים בברך?

בשלב זה המערכת מציגה בפני המנתח אפשרות ראשונית של הצבת המפרק התותב. כאן יש למנתח שליטה מלאה על תכנון הניתוח. מיקום המשתל ניתן לשינוי. הזוית שבה המשתל מונח – סיבוב המשתל פנימה או החוצה, סיבוב קדימה או לאחור תשנה את המנח של הרגל ואת הצורה שבה הברך נעה. ניתן לראות בתמונה הזו את המסך של תכנון הניתוח. באמצעות הטכנולוגיה אנו יכולים למפות את הברך תוך כדי הניתוח, ובזמן אמת נוצר מודל תלת מימדי ממוחשב של הברך שמאפשר לנו לדעת איך הברך תתנהג לאחר הניתוח ולהגיב בהתאם ולשנות את תכנון הניתוח על מנת לאפשר את התוצאה הטובה ביותר עבור המטופל.

תלת מימד מפרק ירך

כיצד מתבצע הניתוח והחיתוך של הברך בהחלפת ברך באמצעות רובוט?

בשלב הבא המנתח מחזיק מכשיר שמסתובב ולמעשה משייף את העצם עד להסרת העצם השחוקה. בזכות הסנסורים והעיניים של המערכת המחשב יודע איפה נמצא מכשיר היד של המנתח וכמה עצם עליו לשייף. על פי מסך המחשב המנתח רואה כמה ואיפה עליו לשייף והמחשב לא מאפשר לו לחרוג. זו למעשה מפה טופוגרפית של הברך שכל צבע מייצג עומק אחר שעל המנתח לשייף.
האיזור של הברך שצבוע בצבע סגול או ירוק אלו איזורים שעל המנתח לשייף עוד. האיזור שצבוע לבן הוא איזור שכבר שויף ואין צורך לגעת בו בנוסף. ככה למעשה המנתח יודע היכן הוא צריך עוד לשייף. בזכות העובדה שהמחשב קורא את המיקום מכשיר היד, המחשב למעשה מפעיל את השיוף והסרת העצם השחוקה. המחשב לא מאפשר למנתח להסיר עצם שצריכה להישאר. המחשב למעשה מגן על המנתח ועל המנותח.

ניתוח רובוטי להחלפת ברך - שלב אחרי שלב

שלב א' – בניתוח החלפת ברך מסירים את המשטחים המפרקיים של הברך. באופן מסורתי הסרת המשטחים המפרקיים נעשית לפי זוויות שנקבעו מראש על ידי המנתח ומתאימות לרוב הברכיים. 

שלב ב' – בשלב הבא המנתח צריך לוודא שתנועת הברך חלקה ומלאה, ושהברך יציבה הן ביישור ובהן בעת כיפוף. במידה ויש צורך המנתח משחרר חלק מהרצועות והקפסולה סביב הברך. שחרור זה מהוו איזון של הברך. בניתוח החלפת ברך, המיקום והזוויות של החיתוך מותאם לכל מטופל לפי מצב הברך שלו. 

יעילות הרובוט – המנתח נעזר ברובוט. המיקום של המשתלים מאפשר תנועה חלקה ומאוזנת של הברך שמצריכה פחות פגיעה ברקמה הרכה. הרובוט איננו עצמאי בניתוח. הוא למעשה כלי עזר שבו משתמש המנתח – הוא עוזר לו לעשות ניתוח מדויק יותר ולהשיג ברך מאוזנת יותר תוך פגיעה קטנה יותר ברקמה הרכה. 

בהחלפת ברך בעזרת הרובוט ניתן להעלות במידה משמעותית את הדיוק של הניתוח. הרובוט הוא התקן שמסוגל לקרוא בצורה דיגיטלית את רמת המתח שבין הירך לבין השוק. זהו אחד האלמנטים המרכזיים שמשפיעים על הצלחת הניתוח. בעזרת ההערכה הרובוטית ניתן לראות בצורה מדויקת את מצבה של הברך קודם הניתוח, לתכנן במדויק את הנקודות בהן יש לבצע הסרת תוך שמירה והגנה על האיזון בברך וציר הברך. באופן כזה המנח של הפרוטזות נעשה מדויק יותר.

לחצו כאן לקריאה על שחיקת סחוס בברך

פרופ' אמיר הרמן

מה היתרונות של ניתוח החלפת ברך בסיוע רובוט?

ניתוח החלפת ברך בסיוע רובוט מאפשר למנתח לתכנן את הניתוח תוך התיחסות למצב הברך האמיתי על ידי מיפוי הברך. נוצר תוך כדי הניתוח מודל תלת מימדי ממוחשב של הברך שמאפשר לנו לבדוק תוך כדי הניתוח כיצד כדאי לבצע את הניתוח. המשתל ממוקם בתוך המודל התלת מימדי הממוחשב של הברך וניתן לדעת מראש כיצד הברך תתנהג לאחר הניתוח, מידע זה כולל את טוח התנועה, יציבות הברך והזוית של הברך.
בניתוח החלפת ברך המטרה היא להשתיל את הברך התותבת במיקום טבעי ככל האפשר על מנת שתחליף את המשטחים המפרקיים של המטופל. דבר יצריך פחות פגיעה של הרקמה הרכה מסביב לברך. אנו יודעים כי הדבר מאפשר למטופל החלמה מהירה יותר עם שביעות רצות גבוהה יותר בטוח הארוך. הרובוט, מסייע למנתח לדייק בניתוח החלפת ברך.

ניתוח

מהו זמן ההחלמה לאחר ניתוח רובוטי להחלפת ברך?

בניגוד להחלמה הממושכת והמתישה של המנותחים בשיטות המסורתיות של ניתוחים להחלפת הברכיים, הרי שההחלמה לאחר ניתוחים רובוטיים היא קצרה יותר. מיד לאחר הניתוח תוכלו להתחיל להניע את פרקי הברכיים בעזרת הצוות הרפואי. יום לאחר הניתוח תוכלו להתחיל להתנייד מעט, לרדת מהמיטה וללכת בעזרת תמיכה והשגחה. תוכלו גם להתחיל בטיפולי פיזיותרפיה וכך אט אט תתחילו להרגיש טוב יותר וגם עצמאיים יותר. מובן שהכול חייב להיעשות בהדרגה תוך שמירה על ההיגיינה של האזור המנותח ומעקב אחר ההחלמה התקינה.

בסרטון: תרגילי פיזיותרפיה לאחר ניתוחי החלפת מפרק ירך וברך

איך להיערך לניתוח החלפת ברך רובוטי?

לאחר קביעת מועד לניתוח, יש צורך להתכונן לקראתו. הניתוח שעשוי לשפר מאוד את איכות החיים שלכם ולהעניק לכם עצמאות ויכולות שאבדו לכם עם הזמן. פרופ' אמיר הרמן ממליץ מאוד להיערך לקראת הניתוח כדי לייעל את כל התהליך, לקצר את זמן ההחלמה ולהצליח לעבור את כל התקופה הזו בקלות עד כמה שזה אפשרי.

איך להתכונןהסבר
תיאום מועד נכוןחשוב לבחור מועד מתאים לניתוח. תזמון נכון של מועד הניתוח יקל עליכם גם מבחינה מנטלית וגם מבחינה פיזית. תזמון נכון הכוונה לזמן נוח מבחינת העבודה שלכם, כמו כן זמן נוח מבחינת בני המשפחה שיצטרכו לתמוך בכם ולהיות אתכם בתקופה הזו.
שאלו את כל השאלותחשוב להגיע מוכנים עם כל הידע אל תהססו לשאול את הרופא על משך זמן הניתוח, כמה ימי אשפוז, האם הניתוח מבוצע בהרדמה כללית או מקומית, איך מתבצע הניתוח בפועל, מהו תהליך השיקום הצפוי ועוד.
הכניסו את הגוף לשגרת ספורטכל שהגוף שלכם יהיה בכושר טוב יותר ההחלמה שלכם תהיה קצרה יותר. אז גם אם אתם לא ממש ספורטיביים כדאי לכם להתייעץ עם רופא מומחה שימליץ לכם על פעילות מתאימה לחיזוק שרירי הברכיים לתקופה שלאחר הניתוח.
אם תתחילו להפעיל את הגוף לפני הניתוח יהיה לכם קל יותר להתאמן לאחר הניתוח ולעבור את טיפולי הפיזיותרפיה. כך שכדאי מאוד להתחיל להרגיל את הגוף למנחים השונים ולתנועות השונות אותם יהיה עליכם לעשות לאחר הניתוח.
הפסקת עישוןזה אולי משהו גדול מידי אך חשוב להבין שהעישון עשוי להאט את קצב ההחלמה ואף לפגוע באספקת הדם לאזור המנותח. כך שאם לא עשיתם את זה עד עכשיו, כדאי להתחיל לחשוב על זה בהזדמנות הזו לקראת הניתוח.
הכנת הביתחשוב להכין את הבית לקראת שובכם הביתה לאחר הניתוח. זה כולל הסרת מכשולים, סידור הבית כדי שתוכלו לנוע בחופשיות, התקנת ידיות אחיזה באמבטיה ובמעברים בבית וכל מה שיקל עליכם את הניידות באופן הכי בטוח בימים שלאחר הניתוח.
מעקב אחר התרופות הקבועותאם אתם נוטלים תרופות קבועות ייתכן ויהיו כאלה שתצטרכו להפסיק ליטול בימים שלפני הניתוח כדי למנוע דימומים במהלך הניתוח.
תמיכההתמיכה והילווי של בני משפחה או קרובים אחרים חשובה מאוד הן להרגשה שלכם והן להתנהלות הפיזית. עליכם לדאוג שיהיה מי שיסייע לכם, יבצע עבורכם קניות, ילווה אתכם ויבקר אתכם עד להחלמה.
פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​