זכויות לאחר החלפת ברך

תוכן עניינים:

ניתוח להחלפת ברך נועד לשפר את מצבו התפקודי של מנותח (או מנותחת), כאשר נוסו פרוצדורות רפואיות אחרות, שמרניות, אך לא הביאו לתוצאה הרצויה. את הניתוח יש לשקול תוך קבלת ייעוץ מאורתופד מומחה שיביא בחשבון שיקולים שונים כמו גיל, בריאות כללית של המטופל, רמות כאב ועוד. ניתוחי החלפת ברך יכולים כיום להתבצע הן בשיטה מסורתית והן בשיטה חדישה – ניתוח החלפת ברך בגישה הרובוטית. במדריך ֿזה נסביר כמה אחוזי נכות מקבלים על החלפת ברך, מה צריך לדעת על זכויות לאחר החלפת ברך ולמי צריך לפנות למימוש הזכויות.

אודות פרופ' אמיר הרמן

מי זכאי וכמה לאחוזי נכות ואילו אחוזים מקבלים עקב החלפת ברך

על מנת לקבל הכרה באחוזי נכות עקב החלפת ברך, יש צורך לעמוד בפני ועדה רפואית מקצועית. הוועדה דנה במקרה שלפניה, מתייחסת למסמכים רפואיים ומחליטה האם ועד כמה ישנה מגבלה בניידות ובתפקוד. הוועדה המחליטה כמה אחוזי נכות מקבלים על החלפת ברך רואה לנגד עיניה את מצבם של המטופלים וכן מתייחסת לרשימת הליקויים שאותה מפרט הביטוח הלאומי.

אנשים שעברו החלפת מפרקים עשויים לקבל הכרה באחוזי נכות בשיעור של בין 50 אחוזים לבין 100 אחוזים. אחד השיקולים המרכזיים הוא האם הוחלף מפרק אחד או שמא הוחלפו שני מפרקים (כלומר בוצע ניתוח דו צדדי). בגין החלפה של ברך, אחוזי הנכות יכולים להגיע עד ל-50 ל-60 אחוז. אם הוחלפו שני המפרקים, אחוזי הנכות יכולים להגיע ל-70 אחוזים בגין ליקוי זה.

חשוב להביא בחשבון כמה דגשים:

  • בבדיקת מצבם של המטופלים, לוקחים בחשבון לא רק את עובדת החלפת הברך אלא גם את רמת התפקוד ויכולת ניידות.
  • תגמול כספי שמקבלים מביטוח לאומי תלוי במידה רבה ברמת אי הכושר שהוגדרה (כלומר לא בודקים רק את הנכות כללית בפני עצמה).
  • אין בהכרח זהות בין אחוזי הנכות הרפואית לבין אחוזי הנכות התפקודית. כלומר, עשוי להיות מצב שבו הוועדה תחליט כי שני מטופלים בעלי אותם אחוזי נכות רפואית, יקבלו הכרה בנכות תפקודית שונה מזה מזה.
  • מי שעבר החלפה של שני מפרקים, עשוי לקבל הכרה נוספת מביטוח לאומי, שנקראת מגבלה בניידות, ברמה של 70 אחוז.
  • במידה וביטוח לאומי לא הכיר באחוזי מגבלה שמעניקים קצבת נכות כללית, ניתן להגיש ערעור.
  • מלבד זכויות דרך ביטוח לאומי, אפשר לקבל הטבות נוספות, למשל הנחות בארנונה.

המשמעות של דרגת אי כושר והחלפת ברך

כעת נחדד יותר את המשמעות של דרגת אי כושר, לעניין זכויות לאחר החלפת ברך. קבלת הזכויות מביטוח לאומי ומגורמים נוספים, נשענת בין היתר על הגדרת אי כושר. המשמעות של אי כושר היא, עד כמה הליקוי הרפואי מונע או מפריע לעבוד ולהתפרנס. חשוב לציין שבביטוח לאומי מתייחסים לסך הליקויים שהוכרו. כלומר, דרגת אי כושר שתוכר יכולה להתבסס על מצב הברך מבחינה רפואית ותפקודית (לאחר החלפת הברך) ובמקביל להביא בחשבון ליקויים רפואיים אחרים שהוכרו. כלל הליקויים הנוספים יכולים להיות על בסיס אורתופדי או לא אורתופדי.

אולי יעניין אותך:

כאבים לאחר ניתוח להחלפת ברך | שחיקת סחוס בברך

איך נקבעים קצבת הנכות ותגמולי ביטוח לאומיֿ

קצבת נכות ותגמולי ביטוח לאומי נקבעים על פי קריטריונים מגוונים שונים. בין היתר נלקחים בחשבון הדברים הבאים:

  • גובה אחוזי הנכות המצטברים שהוכרו.
  • דרגת אי כושר שהוכרה (לאנשים שנמצאים בגיל העבודה).
  • האם נקבע כי קיימות מוגבלות מיוחדות בניידות, אשר עשויות להקנות הטבות נוספות.
  • הורים לילדים מתחת לגיל 18 מקבלים תוספת לקצבה.
  • תוספת תשולם גם למי שיש לו בן או בת זוג, בעלי הכנסות שאינן עולות על סף מסוים שמגדיר ביטוח לאומי.

חשוב לדעת – בניגוד לעבר, כיום מי שהוכר כנכה ביטוח לאומי ומחליט להמשיך לעבוד, לא תופחת הקצבה או הגמלה שלו עקב כך, באופן שיחמיר את מצבו הכלכלי.

קבלת תג נכה לרכב לאחר החלפת ברך – איך זה עובד

אי אפשר לדבר על זכויות לאחר החלפת ברך, מבלי להתייחס גם לאפשרות לקבל תג נכה. לפני שנסביר בקצרה על תהליך קבלת תג נכה, הנה כמה דברים שצריך לדעת על התג:

  • תג נכה נועד לאפשר לנכה להעמיד את רכבו שלו את הרכב שמשמש להסעתו (מבלי שהוא הנהג), בכל חניית נכים.
  • לחסרי חניה פרטית קרובה לבית, יש אפשרות לבקש מהרשות המקומית סימון חניה ברחוב סמוך, עבור מספר הרכב האישי.
  • כאשר אין בנמצא חניה פנויה, רשאי הנכה להעמיד את רכבו אפילו במקום אסור לחניה, בתנאי שאין הוא מפריע לעוברים בדרך או לזרימת התנועה.
  • בעלי תג נכה זכאים להטבות גם בתשלומי אגרות רכב.

על מנת להיות זכאים לתג חניה לנכה עקב החלפת ברך, יש צורך לעמוד בתנאים נוספים, מעבר להכרה בנכות. למשל, תג נכה יקבל מי שהוכר כנכה שזקוק לרכב כאמצעי ניידות, בשל רגליים נכות. גם מי שעבר החלפת ברך ואיננו משתמש בכיסא גלגלים, עשוי להיות זכאי לתג אם רופא יקבע שללא שימוש ברכב צמוד מצב בריאותו עלול להידרדר. תנאי זה רלוונטי למי שקיבל הכרה ביטוח לאומי, בנכות של 60 אחוז ומעלה.

תהליך קבל התג עובד כך: תחילה ממלאים בקשה לקבלת תג נכה. לבקשה שמועברת למשרד התחבורה צריך לצרף מסמכים כגון רישיון רכב, מספר הרכב, מסמכים רפואיים רלוונטיים. לקבלת מידע מפורט נוסף, יש לעיין בתנאים העדכניים של ביטוח לאומי ושל משרד התחבורה.

זכויות לאחר החלפת ברך - תמונה ראשית

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​