החלפת ברך חלקית עם רובוט

תוכן עניינים:

מה זה החלפת ברך חלקית?

החלפת מפרק ברך חלקית היא למעשה רק החלפה חלקית של הברך. כלומר החלפה של המשטח השחוק בלבד כאשר הברך למעשה נשארת טבעית עד כמה שהדבר מתאפשר.
בהחלפת ברכיים מחליפים את המשטחים המפרקיים שבאזור הברך ומשתילים במקומם משטחים עשויים מתכת.

החלפת מפרק ברך חלקית זהו טיפול מומלץ עבור מטופל שסובל משחיקה של מדור אחד בברך. ההמלצה בתוקף אך ורק אם מצב הרצועות תקין וכי אין כל בעיה של יציבות באזור הברך. ברוב המקרים, החלפה חלקית של הברך תכלול את החלפת המדור הפנימי שזה החלק שנשחק יותר מכל אזור אחר בברך.

ממה נובע שחיקת סחוס בברך?

בטרם אדון איתכם על החלפת ברך חלקית, חשוב להסביר מה זו החלפת ברך מלאה. הברכיים שלנו נושאות אותנו על כל כובד משקלינו כאשר למעשה על הברכיים מוטל עומס של פי כמה וכמה ממשקל הגוף שלנו. כל הפעולות הפיזיות שאנחנו מבצעים כמו הליכה, ריצה, קפיצה, ריקוד וכדומה, מכפילים ומשלשים את העומס על הברכיים מה שיוצר עם השנים מצב של שחיקת סחוס בברכיים. אז נכון שיש דרכים שונות לעזור, לתמוך, למזער נזקים או לעצור את ההידרדרות. אך במצבים אשר בהם כל הניסיונות כבר מוצו, לא נותר הרבה מה לעשות מלבד החלפת הברכיים.

צפו בפרופ' הרמן על הליך החלפת ברך

החלפת ברך מלאה VS החלפת ברך חלקית: מה ההבדל?

  • בהחלפת ברך מלאה אנחנו למעשה מחליפים את כל החלקים שמרכיבים את אזור הברך עליהם נרחיב בהמשך. מה שאומר ברך חדשה לגמרי שתצטרך ללמוד מחדש את כל תפקודי הברכיים. ברוב המקרים החולה יוכל לשוב מהר מאוד לפעילות שגרתית עם הברך החדשה כאשר הוא יתחיל ליהנות מחיים של איכות בלי כאבים וללא מגבלות.
  • החלפת ברך חלקית לעומת זאת היא אך ורק החלפה של החלק הפגוע כאשר כל שאר החלקים נשארים טבעיים כפי שהיו קודם לכן. ברור כי זהו טיפול קל יותר ומתאים יותר לגוף, אך כמובן שזה יתאפשר רק בהתאם למצב של החולה.

חשוב לציין כי החלפת ברך חלקית זהו טיפול שההחלמה ממנו הינה מהירה קלה פי כמה וכמה ביחס להחלפת ברך מלאה כאשר ברוב המקרים שביעות הרצון של המטופלים הינה גבוהה בהרבה וכי נשארת התחושה של ברך טבעית.

איך בנוי מפרק הברך?

הברך שלנו בנויה משלושה משטחים מפרקיים. יש את המשטח הפנימי, יש את המשטח החיצוני ויש את המשטח שמיקומו הוא בין הפיקה לברך. כפי שכבר ציינו, הברך נושאת את משקל הגוף שלנו ולמעשה היא עושה את זה יותר מכל חלק אחר בגוף. המעמסה המוטלת על הברכיים יוצרת עם הזמן שחיקת סחוס כאשר אחוזים גבוהים באוכלוסייה עשויים לסבול ממנה בגיל מתקדם. החלק שנפגע יותר מאחרים זה המדור הפנימי של הברך.

מפרק ברך
דוגמא של מפרק ברך

פרופ' הרמן מרחיב על שחיקת מפרק הברך

באילו מצבים מתאים ניתוח החלפת מפרק ברך חלקית?

כאשר הברך נפגעת לא ממהרים להחליף אותה בחדשה. בתחילה נוקטים בפעולות שמרניות על מנת למנוע הדרדרות. אם זה לא מצליח ואין עוד דרך לעזור לחולה מבצעים ניתוח להחלפת הברך.
החלפת ברך חלקית היא במצב אשר בו יש את התנאים לכך ואפשר להחליף רק את המדור הפנימי כאשר הרצועות תקינות והברך יציבה. או אז ברור שעדיף לעשות את הפעולה הזו ולא להחליף את כל הברך.

טיפולים נוספים לשחיקת מפרק סחוס ברך

לא נוכל להתעלם מהטיפולים הנוספים לשחיקת סחוס כמו –

אלו עשויים להועיל, למתן את ההידרדרות ולעיתים להקל על הכאב. אך הם בשום אופן לא יפתרו את הבעיה.

החלפת ברך עם רובוט: איך זה מתבצע שלב אחרי שלב?

  1. סמנים – השלב הראשון זוהי הצמדת סמנים לרגלי המנותח.
  2. מיפוי – אנחנו נמפה את המשטח המפרקי באמצעות עט ומרקר מיוחד.
  3. מודל ממוחשב – כתוצאה מהמיפוי מייצר הרובוט תמונת מודל בתלת מימד של ברכו של המטופל.
  4. מיקום השתל – המנתח בוחר את מיקום השתל המדויק כאשר המטרה היא למצא את המיקום המדויק שלא יגרום כל נזק לרקמת הברך הרכה.

בעזרת רובוט נעשות כל הפעולות בשיא הזהירות והדיוק.

ניתוח החלפת ברך עם רובוט

שיקום וחזרה לשגרה

לאחר הניתוח תוכלו לשוב מהר מאוד לשגרה עם הקפדה על תרגילים כפי שאנחה אתכם.
מברך אתכם בבריאות איתנה!

פרופ' אמיר הרמן

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​