כאבים אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך

תוכן עניינים:

ניתוח החלפת מפרק ירך הוא הליך רפואי הכולל הסרה של מפרק ירך פגום או חולה, והחלפתו במפרק מלאכותי ממתכת או פלסטיק. ניתוח זה מומלץ בדרך כלל לאנשים שחווים כאבי ירך כרוניים או בעיות ניידות, ושלא הגיבו לטיפולים אחרים.

הבנת כאב לאחר ניתוח בעקבות ניתוח החלפת מפרק הירך

כאבים אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך הם חוויה נפוצה בקרב מטופלים, וניתן לטפל בהם במגוון שיטות, לרבות טיפול תרופתי, פיזיותרפיה ושינויים באורח החיים. היקף ומשך הכאב יכולים להשתנות בהתאם לגורמים אינדיבידואליים כגון גיל, מצב בריאותי והיקף הניתוח, וחשוב למטופלים לתקשר בפתיחות עם הרופא המנתח שלהם כדי לפתח תוכנית אישית לניהול כאב.

אודות פרופ' אמיר הרמן

כמה זמן יימשך הכאב לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך?

משך הכאב וזמן החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך משתנים מאדם לאדם, ותלוים במספר גורמים, כולל היקף הניתוח, הבריאות הכללית והמצב הגופני של הפרט וסבילות הכאב שלו.

באופן כללי, זה נורמלי לחוות קצת כאב ואי נוחות מיד לאחר הניתוח, ובימים או השבועות הראשונים. ניתן לטפל בכאב זה באמצעות תרופות וטכניקות אחרות לניהול כאב.

רוב החולים חווים ירידה משמעותית בכאב בין 4-6 שבועות לאחר הניתוח. עם זאת, חשוב לציין שרמה מסוימת של אי נוחות או נוקשות עשויה להימשך מספר חודשים כאשר הגוף ממשיך להחלים ולהסתגל למפרק החדש.

החשיבות של מנוחה ופיזיותרפיה בניהול כאבי ירך לאחר ניתוח

מנוחה ופיזיותרפיה הם שניהם מרכיבים חיוניים בניהול כאבי מפרק ירך והחלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך.

מנוחה חשובה כדי לאפשר לגוף להחלים ולהפחית את הלחץ על המפרק החדש. בדרך כלל מומלץ לחולים להימנע מפעילויות מאומצות ולהגביל את תנועותיהם בימים או בשבועות הראשונים שלאחר הניתוח. 

פיזיותרפיה גם  היא היבט חשוב בטיפול לאחר הניתוח. פיזיותרפיסט או אורטופד מומחה יכול לעבוד עם מטופלים כדי לפתח תוכנית אימונים אישית שמטרתה לשפר כוח, גמישות וטווח תנועה במפרק הירך מרגע סיום הניתוח. פיזיותרפיה יכולה גם לסייע בהפחתת כאב ונוקשות ולשפר את התפקוד והניידות הכללית.

עם שילוב של מנוחה ופיזיותרפיה, המטופלים יכולים לייעל את תהליך השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך, ולמזער את הכאב לאחר הניתוח.

החשיבות של מנוחה ופיזיותרפיה בניהול כאבי ירך לאחר ניתוח - תמונה לדוגמה

התמודדות עם כאב לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך: טיפים ועצות

התמודדות עם כאב לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך יכולה להיות מאתגרת, אך ישנן מספר טיפים ועצות שיכולים לעזור:

  • משככי כאבים התמודדות עם כאבים יכול להיות תרופתית, אם אילו הן תרופות ללא מרשם או כאלו שהרופא המנתח ימליץ עליהן – כמו תרופות אנטי דלקתיות, אופיואידים וכד'. חשוב לקבל המלצות ומרשמים מהרופא המנתח ולקחת את התרופות בצורה מבוקרת ומסודרת.
  • שילוב שיטות אלטרנטיביות  כיום מקובל לשלב בין טיפול תרופתי לניהול הכאבים לבין שיטות אלטרנטיביות כמו דיקור סיני, גירוי עצבי, מיינדפולנס, תרגילי נשימה וכד'.
  • טיפול בקרח או בחום כדי להפחית כאב ונפיחות.
  • תרגולי פיזיותרפיה מודרכת או פעילות גופנית עדינה כפי שהומלץ על ידי הרופא, כגון הליכה או מתיחות קלות.
  • שימוש בעזרים כגון קביים או הליכון כדי לעזור להוריד לחץ ממפרק הירך. ההליכון או המקל יפחיתו את הסיכון לנפילה או תזוזה של המפרק.
  • מנוחה ושינה כדי לאפשר לגוף להחלים.
  • תזונה בריאה ומאוזנת לתמיכה בתהליך הריפוי.
  • להישאר חיוביים וממוקדים באיחוי, ריפוי ותנועה מחודשת.

בעקבות הכתבה שקראת:

כאבים במפרק הירך בלילה | החלפת מפרק ירך בגישה הקידמית

מתי לפנות לטיפול רפואי בכאבים מתמשכים לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך

אמנם רמה מסוימת של כאב ואי נוחות היא נורמלית בשבועות הראשונים שלאחר ניתוח החלפת מפרק הירך, אך מטופלים צריכים ליצור קשר עם הרופא המנתח אם הכאב מתמשך או מחמיר, וגם אם הם חווים אחד מהתסמינים הבאים:

  • כאב מתגבר או חמור שאינו מגיב לתרופות או טכניקות אחרות לטיפול בכאב
  • נפיחות, אדמומיות או חום סביב מקום הניתוח
  • חום או צמרמורת
  • חוסר תחושה או עקצוץ ברגל או בכף הרגל
  • קשיי נשימה או כאבים בחזה

תסמינים אלו עשויים להצביע על זיהום או סיבוך אחר ודורשים טיפול רפואי מיידי. 

מטרות השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך

מטרת השיקום היא קודם כל לקדם החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך, לסייע למטופלים להחזיר לעצמם את הניידות, הכוח והעצמאות, ולמקסם את איכות חייהם הכוללת.

היעדים הספציפיים של שיקום כוללים:

  • החזרת היכולת לבצע פעולות יומיומיות כגון הליכה, ישיבה ועמידה ללא כאב או קושי
  • שיפור גמישות, כוח וטווחי תנועה במפרק הירך
  • הפחתת כאב ואי נוחות הקשורים לניתוח
  • מניעת סיבוכים כגון קרישי דם או זיהום
  • הכוונה לגבי טיפול נאות לאחר ניתוח, ופעילות גופנית מתאימה כדי לקדם את תפקוד המפרק, אך גם בריאות ואיכות חיים לטווח ארוך

השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך צריך לכלול תוכנית מותאמת אישית, העונה על הצרכים והמטרות של המטופל, כולל שילוב של פיזיותרפיה ותרגילים ביתיים, יחד עם זמן ומסירות לתהליך של המטופל.

בסרטון פרופ' אמיר הרמן מסביר בתוכנית סטטוסקופ בערוץ 13 מסביר על אחת מהשיטות לניתוח החלפת מפרק ירך בשיטה הרובוטית:

חשיבות התקשורת עם הצוות הרפואי לגבי כאב לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך

כאבים אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך הם חוויה שכיחה, אך הם יכולים גם להיות אינדיקציה לסיבוכים או בעיות אחרות. לכן חשוב שתהיה תקשורת גלויה עם הצוות הרפואי לגבי רמות הכאב. כך הם יכולים לעקוב אחר ההתקדמות ולזהות  סיבוכים פוטנציאליים בשלב מוקדם.

בנוסף, הצוות הרפואי הוא זה שאמור לעבוד איתכם כדי לפתח תוכנית אישית לניהול הכאבים והתאמתה לצרכים ולהעדפות האישיות שלכם. זה יכול לכלול תרופות, פיזיותרפיה או טכניקות אחרות כדי לעזור להפחית את אי הנוחות ולשפר את איכות החיים הכוללת שלכם. אי אפשר לעשות זאת מבלי לתקשר עם חברי הצוות ולהביע את דעתכם.

הצוות הרפואי אמור גם לספק הדרכה ותמיכה בזמן שאתם מנווטים את עצמכם בתהליך ההחלמה. הם יכולים לענות על שאלות, לתת המלצות על טיפול נאות לאחר הניתוח, ולהציע תמיכה רגשית לפי הצורך.

לבסוף, על ידי תקשורת קבועה עם הצוות הרפואי, אתם יכולים להבטיח שאתם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר האפשרי, ושההחלמה שלכם מתקדמת כפי שהיא אמורה. 

תקשורת פתוחה וגישה שיתופית בין המטופלים והצוות הרפואי הם חיוניים להשגת התוצאות הטובות ביותר לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך.

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​