נמק בעצם AVN: מדריך מפורט לטיפול ומניעה

תוכן עניינים:

מה זה נמק בעצם?

נמק בעצם היא תופעה שנובעת בגלל מוות של תאים בעצם שנמצא בקצה המפרק מתחת לסחוס. העצם הזו מכונה העצם הסאבכונדרלית.
הסיבה לתופעה הזו היא לא באמת ידועה אך רוב התיאוריות מניחות כי הדבר קורה בגלל פגיעה באספקת הדם לאזור.
נמק בעצם היא תופעה שעלולה להתרחש בכל מפרק בגוף אך ככל שמדובר במפרקים שנושאים משקל רב יותר הרי שאלו יהיו יותר חשופים ופגיעים. מפרקי הירך והברך הם אלו הנמצאים במקום הראשון ובארץ מתגלים בכל שנה מאות מקרים של AVN.
המחלה שכיחה יותר בקרב גברים בעיקר בקבוצת הגיל שנעה בין 30 ל – 50.

ממה זה נגרם?

נמק בעצם היא תופעה פתולוגית שעשויה להתרחש במגוון סיטואציות. חשוב להבין כי לא כל מצב של נמק בעצם הוא מצב אבוד. יש בהחלט דרגות ורמות שונות לתופעה הזו ויש להתייחס לרמה על מנת לקבוע את צורת הטיפול המתאימה.
נמק בעצם עשוי להתרחש בעקבות מחלות שונות או אפילו התערבות טיפולית כלשהי כאשר התהליך הפתולוגי כולל פגיעה בכלי הדם, איסכמיה ונמק שלא טופל הן תופעות שעלולות להוביל לפגיעה מבנית בעצם יחד עם פגיעה בכלי הדם, ואחר כך להרס מלא של המפרק תוך מספר שנים.
כיום מקובל לומר כי התופעה הזו של נמק ברגל היא זו שאחראית על עשירית מהמקרים אשר בהם לא יהיה מנוס מהחלפה של הירך. חשוב לציין כי תחילת הפתולוגיה במקרים אלו שנבדקו, החל כבר בגיל 40. גיל אשר בו האדם מרגיש בריא וחזק והוא כלל לא מעלה בדעתו שהוא סובל מבעיה כלשהי בברך או בירך.

דרגות חומרה של AVN

ישנן ארבע דרגות חומרה למחלה הזו ולתופעה הזו המכונה – (AVN) AVASCULAR NECROSIS

[table id=5 /]

תסמינים של AVN

צליעה, הגבלה בשימוש במפרק, איכות חיים שנפגעת מאוד ובעיקר – כאבים. כאבים חזקים מאוד.
הכאבים הם כל הזמן. גם בעת מנוחה בלי כל קשר לפעילות כלשהי. שלא כמו במצבים של שחיקה במפרק, אז הכאבים הם בעיקר בעת פעילות או לאחר ביצוע פעילות אינטנסיבית.

פרופ' אמיר הרמן

אבחון נמק בעצם

יש כמה וכמה שיטות לאבחון מדויק של AVN.

  • מיפוי עצמות – בדיקה הנעשית בעזרת הזרקה של חומר רדיואקטיבי שנקלט באזורים חמים בגוף שיש בהם שברים, דלקות או גידולים.
  • בדיקת MRI – תהודה מגנטית – בדיקה זו היא היעילה והרגישה ביותר לצורך אבחון ומעקב אחר AVN. בשלבים הראשונים של המחלה ניתן להבחין בבצקת אשר עם הזמן דועכת.
  • צילום רנטגן וצילום CT – צילומים אלו רלוונטיים בעיקר כאשר המצב חמור והעצם קרסה. את זה אפשר לראות גם בצילום.

כיצד ניתן לטפל ב- AVN?

אין טיפול אחד שנחשב כיעיל אך אפשר להקל על הכאב באמצעות –
תרופות נוגדי כאב דלקת, הזרקות אל תוך המפרק, הורדת עומס מהמפרק ובמצבים חמורים אף ניתוח החלפת המפרק. ניתוח החלפת מפרק מומלץ במצבים מתקדמים שבהם יש קריסה של המשטח המפרקי ואובדן ההתאמה בין משטחי המפרקים. במצבים אלו הכאבים נעשים קשים מנשוא ואיכות חיי המטופלים מאוד פגועה.

יכול לעניין אותך גם: זריקה היאלורונית לברך: מתי מומלץ?

 

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​