זריקת קורטיזון לברך

תוכן עניינים:

אז מה זה בכלל זריקת קורטיזון לברך

זריקת קורטיזון (קורטיקוסטרואיד) היא תרופה אנטי דלקתית חזקה המחקה את ההשפעה של הורמון הקורטיזול המופרש מבלוטת יותרת הכליה בתגובה לדלקת או למצב לחץ. היא משמשת לטיפול בבעיות אורתופדיות כמו דלקת פרקים, דלקת גידים, דלקת של הבורסה ועוד.

אורתופד ברך מזריק קורטיזון לתוך חלל מפרק הברך לאזור הדלקת עצמה ולא לכלי דם.

זריקת קורטיזון לברך לא מטפלת בגורם של המחלה או הפגיעה שיצרה את הדלקת, והיא גם אינה משמשת כמשכך כאבים, אך הפעולה האנטי דלקתית שלה מפחיתה באופן טבעי נפיחות וכאבים בברך.

אודות פרופ' אמיר הרמן

תוך כמה זמן תהיה הקלה בכאבים?

ההקלה אחרי קבלת זריקת קורטיזון לברך תלויה בזמן שלוקח לחומר לפעול להפחתת הדלקת, עד כמה הדלקת ברכיים הייתה חמורה, והמצב האישי של המטופל. לכן ההקלה היא כל מקרה לגופו. 

ניתן לומר באופן מכליל שיש אנשים שיחושו בהקלה באופן כמעט מיידי, רוב המטופלים ירגישו הפחתה בכאבים תוך 48 -72 שעות ויש כאלו שירגישו הקלה משמעותית רק לאחר שבוע ימים.

האם הזריקה כואבת?

ההזרקה עצמה אינה אמורה להכאיב מאחר וניתן להשתמש במאלחש מקומי להפחתת הכאב. יש מקרים בהם תיתכן החמרה של הכאבים והנפיחות לאחר הזרקת קורטיזון, וגם אדמומיות באזור הזריקה. 

תופעות לוואי אלו בדרך כלל נעלמות תוך 48 שעות, אך במידה והן מופיעות מומלץ לשאול את האורתופד המטפל לגביי אפשרות של משככי כאבים. אפשר גם להניח קרח על מקום הזריקה לפסקי זמן של 20 דקות כדי להקל על התחושה.

במידה ותופעות אלו לא חולפות צריך להתקשר באופן מיידי לאורתופד ברכיים מומחה.

זריקת קורטיזון לברך – למי זה יכול לעזור?

זריקת קורטיזון לברך יכולה לעזור ולהקל על דלקות, כאבים ונפיחויות בברך עקב מצבים רפואיים כמו:

  • דלקת מפרקים ניוונית: מחלה דגנרטיבית שמנוונת את המפרקים. אנשים הסובלים מדלקת זו חשים שחיקה של הסחוס, שזו הרקמה שמצפה ומרככת את המפרקים. השחיקה גורמת לעצמות להתחכך זו בזו וכך נחשפים קצות העצבים, מה שגורם לכאבים חזקים. זריקות קורטיזון יכולות לספק הקלה זמנית בדלקת ובכאבים הקשורים לניוון.
  • דלקת מפרקים שגרונית: מחלה אוטואימונית, כלומר המערכת החיסונית תוקפת את המפרקים, וגורמת לדלקת במפרקים שגורמת לכאבים, לנפיחות, ולקושי בתנועה. זריקות קורטיזון יכולות לעזור להפחית דלקת, להקל על הכאב ולשפר את תפקוד המפרקים במהלך התלקחויות.
  • דלקת מפרקים גאוטית: גאוט היא סוג של דלקת מפרקים הנגרמת על ידי הצטברות גבישי חומצת שתן במפרקים. מה שמוביל לאירועים פתאומיים וחמורים של כאב, נפיחות ואדמומיות. זריקות קורטיזון יכולות לסייע בניהול הדלקת והכאב הקשורים להתקפי גאוט בברך.
  • פסאודוגאוט: בדומה לגאוט, פסאודוגאוט כרוך בהצטברות של גבישי סידן פירופוספט במפרקים, מה שגורם, כמו בגאוט, לאפיזודות פתאומיות של דלקת מפרקים. זריקות קורטיזון יכולות לספק הקלה בכאבי ברכיים הקשורים לפסאודוגאוט.
  • דלקת מפרקים ספטית (דלקת מפרקים זיהומית) של הברך: במקרים של זיהום חיידקי במפרקים, ניתן להשתמש בזריקות קורטיזון בשילוב עם אנטיביוטיקה כדי לנהל דלקת וכאב.
  • בורסיטיס: דלקת של שקי הבורסה (שקיות המלאות נוזלים שמרפדות את המפרקים) עלולה להוביל לכאבי ברכיים. דלקת של הבורסה שלפני פיקת הברך עלולה לגרום לנפיחות ואי נוחות. היא נראית לעתים קרובות כגוש נפוח. זה יכול לנבוע מכריעות חוזרות ונשנות או טראומה ישירה. דלקת הבורסה בצד הפנימי של הברך גורמת לכאב במהלך פעילויות כמו הליכה או טיפוס מדרגות. זריקות קורטיזון יכולות להקל על הכאב, על הרגישות ולהפחית את הנפיחות, 

תמונה לדוגמה של רופא בעת הזרקת של זריקות קורטיזון לברך של מטופל - פרופ׳ אמיר הרמן

  • דלקת גידים: גידים מחברים בין השרירים לעצמות. כל דלקת בהם יכולה לגרום לכאבים, במיוחד בתנועה או בפעילות גופנית. לדוגמה, דלקת גיד הפיקה, שפוגעת בגיד המחבר את פיקת הברך לעצם השוק. (זוהי דלקת הנובעת בדרך כלל משימוש יתר ועלולה לגרום לכאבים עזים במיוחד בזמן קפיצה או ריצה), או מחלת אוסגוד-שלטר, שהמאפיין שלה היא דלקת גיד פיקת הברך והרקמות הרכות מסביב. זריקות קורטיזון יכולות לעזור להפחית כאב ודלקת באזור הפגוע. 
  • סינוביטיס: דלקת בדופן הסינוביאלית של מפרק הברך עלולה לגרום לנפיחות ולכאב לעיתים אף לחום וגם להגבלה בטווח התנועה של מפרק הברך. זריקות קורטיזון יכולות לעזור להפחית את הדלקת ולהקל על הסימפטומים
  • זאבת אדמנתית מערכתית (לופוס): זאבת היא מחלה אוטואימיונית שפוגעת מאד במפרקים. במקרים של זאבת המשפיעה על מפרק הברך, ניתן להשתמש בזריקות קורטיזון כדי לשלוט בכאב ובדלקת באופן מקומי..
  • תסמונת הופה: דלקת של כרית השומן שמתחת לפיקת הברך (כרית שומן אינפרפאטלרית). היא נדירה יחסית אך עלולה להוביל לכאבי ברכיים בזמן תנועות הדורשות את יישור הברכיים. זריקות קורטיזון יכולות להיות חלק מהטיפול בתסמונת זאת ולספק הקלה.
  • פציעות ברכיים חריפות שגורמות לדלקת: מתיחות, קרעים במיניסקוס, פציעות ספורט ואחרות עלולות לגרום לדלקת. זריקות קורטיזון עשויות להינתן כדי להקל על כאב ונפיחות.

תופעות לוואי וסיכונים אפשריים

זריקת קורטיזון לברך יכולה לספק הקלה משמעותית בכאב ובדלקת. ואולם, בגלל שזהו חומר סטרואידי יש לזריקה מספר סיכונים ותופעות לוואי פוטנציאליות אם השימוש בהן הוא תכוף ונעשה בצורה לא מקצועית. מומלץ לא לקבל זריקת קורטיזון יותר מאשר 3-4 פעמים לאורך שנה שלמה.

תופעות לוואי וסיכונים אפשריים - בזריקות קורטיזון לברך - פרופ׳ אמיר הרמן

חשוב לקבל זריקת קורטיזון בברך רק על ידי אורתופד מוסמך ומקצועי, שיכול להעריך את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, לאבחן להעריך את המצב לאשורו, ולקבוע את המינון והתדירות המתאימים של הזריקות.

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​