ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר

תוכן עניינים:

מהו ניתוח החלפת ברך?

ניתוח החלפת ברך הוא הליך כירורגי הכולל החלפת סחוס בעייתי בברך (סיטס הוא אותו חלק שמרפד את מפרק הברך), בתותב מלאכותית כדי למנוע שחיקה בין עצמות הירך. ההליך מבוצע כדי להקל על כאבי ברכיים עזים ולשפר את הניידות אצל אנשים עם מצבים כמו דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית, פציע ספורט או פציעה אחרת בברך.

במהלך הניתוח מסירים את החלקים הפגועים ממפרק הברך, כולל קצוות עצם הירך ועצם השוק (טיביה). משטחים אלו מוחלפים לאחר מכן ברכיבי מתכת המחקים את הצורה והתפקוד של המפרק הטבעי. מרווח פלסטיק ממוקם בין רכיבי המתכת כדי לאפשר תנועה חלקה.

מדוע מבוצעת הפעולה?

ניתוח החלפת ברך מתבצע כדי:

  • להקל על כאבי ברכיים כרוניים בגיל מבוגר וחמורים שאינם מטופלים בצורה מספקת עם טיפולים שמרניים כגון תרופות, פיזיותרפיה או זריקות. 
  • לטפל בנזק או בעיוות שנגרם למפרק עקב דלקת מפרקים ניוונית, שגרונית או פוסט טראומטית, במקרים של נמק אווסקולרי או נזק שנגרם מפציעת ספורט, תאונה או כל גורם אחר. 
  • לשפר את הניידות והתפקוד, כי כאבי ברכיים חזקים ונזק למפרקים עלולים לפגוע משמעותית בניידות וביכולת של המטופל לבצע משימות שגרתיות כמו הליכה, טיפוס במדרגות או קימה מישיבה. הניתוח נועד לשחזר את תפקוד המפרקים, לשפר את טווחי התנועה ולשפר את הניידות הכללית בקצרה לשפר את איכות חייהם.

אודות פרופ' אמיר הרמן

מתי מומלץ לעבור את הניתוח?

ניתוח החלפת מפרק ברך מומלץ בדרך כלל כאשר טיפולים שמרניים לא הצליחו להקל על כאבי ברכיים ולשפר את התפקוד, ואיכות החיים של המטופל מושפעת לרעה באופן משמעותי. ההחלטה לנתח תתקבל כאשר:

  • כאבי הברכיים נמשכים, מחמירים, ואינם נשלטים בצורה מספקת באמצעות תרופות, פיזיותרפיה או התערבויות אחרות שאינן ניתוחיות.
  • הכאב והנזק למפרקים מגבילים את יכולתו של האדם לבצע פעולות יומיומיות.
  • צילומי רנטגן או הדמיות אחרות מצביעים על נזק משמעותי למפרקים, כגון שחיקת סחוס, עיוותים בעצמות או התקדמות דלקת מפרקים ניוונית, המעידים על צורך בהתערבות כירורגית.
  • האמצעים השמרניים כמו תרופות, פיזיותרפיה, זריקות ומכשירי עזר מבלי לספק הקלה מספקת, 

מהי שכיחות ניתוחים להחלפת ברך בישראל ובעולם?

ניתוח החלפת ברך הוא הליך נפוץ בארץ ובעולם, ושכיחותו גדלה עם השנים עקב גורמים כמו הזדקנות האוכלוסייה וטכניקות ניתוחיות משופרות. הוא נחשב לאחד הניתוחים האורתופדיים המוצלחים והנפוצים ביותר.

בישראל מבוצעים כל שנה כ-8,500 ניתוחים להחלפת ברך .

לפי נתונים המתפרסמים בארצות ה-OECD השכיחות היא 210 ניתוחים לכל 100,000 אנשים ואילו בארה"ב מדובר על 260 ניתוחים לכל 100,000 אנשים.

ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר – מה חשוב לדעת לפני?

  • מצב הבריאות הכללית: כל מנתח חייב לבצע הערכה יסודית של בריאותו הכללית של המטופל המבוגר כדי לקבוע את התאמתו לניתוח. הערכה תכלול סקירת ההיסטוריה הרפואית, רשימת תרופות, בדיקות גופניות ובדיקות אבחון להערכת תפקוד הלב, תפקודי הריאות ומערכות איברים חיוניות אחרות. 
  • סיכונים ויתרונות: כל הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים של ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר. ישנם סיכונים הקשורים לכל התערבות כירורגית בכלל, ולמטופלים בגיל מבוגר בפרט, כגון זיהום, קרישי דם, סיבוכים הקשורים להרדמה או בעיות הקשורות לתותבת. 
  • התאוששות ושיקום: תקופת החלמה מניתוח החלפת ברך אצל מבוגרים עלולה להיות ארוכה יותר והשיקום אינטנסיבי יותר. חשוב שתהיה הבנה מציאותית של תהליך ההחלמה והמחויבות הנדרשת לשיקום לאחר הניתוח, הכוללת פיזיותרפיה, תרגילים ואימוני ניידות. 
  • תמיכה חברתית: מטופלים מבוגרים צריכים לעיתים מערכת תמיכה חזקה במהלך התהליך הניתוחי, ובתקופת ההחלמה. תמיכה זו יכולה להגיע מבני משפחה, חברים או שירותי טיפול בבית כדי לסייע בפעילויות יומיומיות, הסעות לפגישות רפואיות ותמיכה רגשית.
  • הכנה לפני הניתוח: יש חשיבות מכרעת לביצוע כל ההנחיות שניתנו על ידי הצוות רפואי לגבי ההכנות לפני הניתוח. זה עשוי להיות כרוך בצום לפני הניתוח, הפסקת תרופות מסוימות ועוד, כדי למזער סיבוכים פוטנציאליים במהלך ואחרי הניתוח.

לפני ניתוח החלפת ברך – איזה טיפולים שמרניים קיימים?

  • תרופות: משככי כאבים ללא מרשם (פרצטמול או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) מסייעים בטיפול בכאבי ברכיים קלים עד בינוניים. תרופות מרשם, כולל NSAIDs חזקות יותר או קורטיקוסטרואידים, עשויות להיות מומלצות עבור כאב או דלקת חמורים יותר.
  • זריקות: זריקות סטרואידיות נוגדות דלקת יכולות להקל על הכאבים. הזרקת חומצה היאלורונית  לשימון המפרק הופכת להיות נוזל סיכוך שמקל מאוד על הכאבים בברכיים. טיפול PRP (הזרקה של טסיות דם מגופו של המטופל לברך) מעשיר את הדם כשמזריקים אותו למפרק הפגוע.. התוצאה היא הקלה ניכרת בכאבים.
  • פיזיותרפיה: מסייעת בחיזוק השרירים המקיפים את הברך, משפרת את יציבות המפרק ואת טווחי התנועה. ניתן להשתמש גם בטכניקות כגון טיפול ידני, אולטרסאונד או גירוי חשמלי.
  • בקרת משקל: ירידה במשקל באמצעות שילוב של אכילה בריאה ופעילות גופנית סדירה מפחיתה את העומס על הברכיים ועשויה להקל על התסמינים.
  • מכשירי עזר: שימוש בסמכים לברכיים, תחבושות אלסטיות ועוד, מסייע בהפחתת הלחץ על מפרק הברך, ומספק תמיכה נוספת במהלך הליכה או פעילויות אחרות נושאות משקל.
  • טיפולים אלטרנטיביים: חלק מהאנשים מוצאים הקלה באמצעות טיפולים משלימים ואלטרנטיביים כגון דיקור, גירוי עצבי דרך עור (TENS), או תוספי צמחים. 

איך להתכונן לניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר 

איך להתכונן לניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר - אינפוגרפיקה פרופ' אמיר הרמן

ניתוח החלפת ברך – כיצד נגדיר "גיל מבוגר"?

למונח "גיל מבוגר" אין הגדרה מדויקת הרלוונטית לניתוח החלפת מפרק ברך או בכל הקשר רפואי. זהו מונח כללי המתייחס לשלב מאוחר יותר של החיים שבו אנשים חווים בדרך כלל שינויים הקשורים לגיל ומתמודדים עם אתגרים בריאותיים מוגברים.

בהקשר של ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר ההחלטה לעבור ניתוח אינה מבוססת רק על גיל אלא על בריאותו הכללית של הפרט, חומרת כאבי הברך, הנזק למפרקים, והמגבלות התפקודיות שלהם. 

מה ההבדלים בהשפעת הניתוח בין אוכלוסיות הגיל השונות?

  • כושר גופני: אנשים המקפידים על כושר גופני עשויים לחוות התאוששות מהירה יותר לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך מאשר אנשים שאינם מקפידים על תחזוק פיזי קבוע של הגוף. מי שעושה פעילות גופנית קבועה עשוי להיות בעל כוח שרירים טוב יותר, גמישות וחוסן גופני כללי, מה שתורם לחזרה מהירה יותר לפעילות רגילה. 
  • מצבים רפואיים נלווים: הרבה מבוגרים סובלים ממצבים רפואיים כרוניים, כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת ועוד, אשר יכולים להשפיע על הסיכון הניתוחי הכולל ועל תהליך ההחלמה. אנשים מבוגרים עלולים לסבול ממצבים רפואיים כרוניים יותר משאר קבוצות הגיל באוכלוסיה.
  • השמנת יתר: אנשים הסובלים מהשמנת יתר מועדים ליותר בעיות במפרקי הברכיים, ולא משנה אם הם צעירים או מבוגרים. כאשר הם עוברים ניתוח להחלפת ברך הם צריכים להתחייב לעצמם על שינוי באורח החיים ולהקפדה על תזונה בריאה ומזינה.

איך מתבצע ניתוח החלפת ברך ואלו שיטות קיימות?

ניתוח החלפת מפרק הברך כולל הסרת החלקים הפגועים או החולים של מפרק הברך, והחלפתם בשתלים מלאכותיים. להליך הכירורגי הזה מספר שלבים:

  • הרדמה: בתחילת הניתוח המטופל מקבל זריקה להרדמה אזורית, להרדמת פלג הגוף התחתון. מידה הצורך הניתוח יתקיים בהרדמה כללית.
  • חתך: עושים חתך מעל הברך כדי לגשת למפרק. הגודל והמיקום של החתך עשויים להשתנות בהתאם לגישה הכירורגית שנבחרה.
  • הסרת הסחוס: מסירים את הסחוס הפגוע ומשטחי העצם של עצם הירך, עצם השוק ופיקת הברך, באמצעות מכשירים כירורגיים מיוחדים. העצמות מעוצבות כך שיתאימו למרכיבי השתל.
  • קיבוע השתל: רכיבי השתל, העשויים בדרך כלל ממתכת וממשטח פולימרי, מחוברים למשטחי העצם המוכנים. רכיבים אלו עשויים לכלול מעטפת מתכת לרמת השוקה, רכיב מתכת לקונדיל הירך ומרווח פולימרי המוכנס ביניהם. במקרים מסוימים, הפיקה עשויה להיות מחודשת גם היא.
  • ייצוב ויישור: רכיבי השתל מאובטחים למקומם באמצעות "מלט עצם" או על ידי הסתמכות על עיצובם ועל צמיחת העצם הטבעית של המטופל, כדי לקדם יציבות לטווח ארוך. המנתח מקפיד על יישור נכון ומתח מתאים של רקמות רכות, כגון רצועות וגידים, לתפקוד מיטבי של המפרקים.
  • סגירה: את החתך סוגרים באמצעות תפרים או סיכות, ומניחים חבישה סטרילית על מקום הניתוח.

ישנן שתי שיטות עיקריות לביצוע ניתוח להחלפת ברך:

  1. השיטה המסורתית – ניתוח כירורגי רגיל עם חתכים בחלק הקדמי, הצידי או האחורי של הירך.
  2. ניתוח רובוטי להחלפת ברך – כל התהליך ממוחשב בהתאם למבנה הרגל כשהמנתח משלב תוכנת מחשב שאינה מאפשרת לו לסטות ממה שתוכנן להשגת דיוק מירבי בניתוח.

בסרטון פרופ' אמיר הרמן מסביר בטלוויזיה על ההליך של ניתוח החלפת מפרק ברך בשיטה הרובוטית:

סיכונים אפשריים

כמו כל הליך כירורגי, גם לניתוח החלפת ברך ישנם סיכונים וסיבוכים מסוימים. בעוד שסיבוכים נדירים יחסית, חשוב להיות מודעים לסיכונים פוטנציאליים:

  • קיים סיכון לפתח זיהום במקום הניתוח או בתוך המפרק. מקובל לתת אנטיביוטיקה לפני, במהלך ואחרי הניתוח, כדי למזער סיכון זה.
  • קרישי דם (פקקת ורידים עמוקים) יכולים להיווצר ברגליים ועלולים להגיע לריאות (תסחיף ריאתי). תרופות לדילול דם, גרבי לחץ, וניוד מוקדם, מפחיתים את הסיכון לקרישי דם.
  • במקרים מסוימים, רכיבי השתל עלולים להשתחרר, להתנתק או להתבלות עם הזמן. זה יכול לגרום לכאב, חוסר יציבות, ועלול לדרוש ניתוח תיקון.
  • חלק מהאנשים עלולים לחוות נוקשות או כאב מתמשך לאחר ניתוח להחלפת ברך. זה יכול להיות מנוהל באמצעות פיזיותרפיה, פעילות גופנית וטכניקות לניהול כאב.
  • עצבים או כלי דם המקיפים את מפרק הברך עלולים להיפצע במהלך הניתוח, מה שיוביל לחוסר תחושה, חולשה או סיבוכים אחרים.
  • חלק מהאנשים עלולים לפתח תגובות אלרגיות לחומרים המשמשים ברכיבי השתל או במכשירי הניתוח.

ניתוח החלפת מפרק ברך נועד להקל על כאב ולשפר את התפקוד, אך לא כולם משיגים הקלה מלאה בכאב או שחזור תפקוד טרום ניתוחי. אנשים מסוימים עשויים עדיין לחוות כאב קל עד בינוני או מגבלות תפקודיות.

תהליך החלמה ושיקום

תהליך ההחלמה והשיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך הוא חיוני למיטוב התוצאות ולשחזור התפקוד. הוא כולל:

אשפוז: רוב האנשים נשארים בבית החולים יומיים – שלושה אחרי הניתוח. במהלך תקופה זו, ניתנות תרופות נגד כאבים, ומתחיל תרגול פיזיותרפיה. 

טיפול בכאב: חלק חיוני מתהליך ההחלמה. משככי כאבים, הן דרך הפה והן תוך ורידי, ניתנות לפי הצורך. ככל שתהליך ההחלמה מתקדם הטיפול בכאב עשוי לעבור לתרופות ללא מרשם או אפשרויות מרשם מתונות יותר.

פיזיותרפיה: משחקת תפקיד חיוני בהחלמה. פיזיותרפיסט יעבוד עם המטופל כדי לעזור להחזיר כוח, גמישות וניידות לרגל. מפגשי הטיפול מתחילים בדרך כלל בבית החולים ונמשכים לאחר השחרור. התרגילים עשויים לכלול תרגילי טווח תנועה, תרגילי חיזוק ופעילויות פונקציונליות לשיפור ההליכה ושיווי משקל.

נשיאת משקל עצמי: מתקדת בהדרגה, משימוש בהליכון או בקביים, להליכה בסיוע מינימלי. הפיזיותרפיסט ידריך לגבי מגבלות נשיאת משקל ושימוש במכשירים מסייעים, כדי לתמוך בניידות.

טיפול בפצעים: טיפול נכון בתפרים למניעת זיהום כולל שמירה על ניקיון, יובש והחלפת חבישות לפי ההוראות.

חזרה לפעילות רגילה: ציר הזמן לחזרה לפעילות רגילה משתנה עבור כל אדם. רוב האנשים יכולים לחדש פעילויות קלות בחיי היומיום תוך מספר שבועות, בעוד שפעילויות ספורט עשויות לדרוש מספר חודשים של התאוששות ושיקום.

*מומלץ להתייעץ עם אורטופד ברך בעת הליך השיקום.

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​