כאב בברך במעבר מישיבה לעמידה

תוכן עניינים:

לעיתים קרובות נוטים להתעלם מכאבי ברכיים. אך זו בעיה שמשפיעה באופן משמעותי על התפקוד היומיומי. ניווט בחיים עם כאבי ברכיים יכול להיות מסע מפרך, שכן הבעיה האורתופדית הזו שכיחה ומשפיעה על אנשים מכל גיל ורקע.

בין אם הכאב נובע מפציעה, משימוש יתר במפרק, ממצבים רפואיים או פשוט משחיקה טבעית של הזדקנות, כאבי ברכיים עלולים לפגוע קשות ביכולת לבצע פעולות יומיומיות, לעסוק בעיסוקים גופניים ופיזיים ולשמור על אורח חיים פעיל. 

כאבים בברכיים מאופניים במגוון של תחושות, מכאבים עמומים ועד לעקצוצים חדים. אי נוחות זו נובעת לרוב מהרשת הסבוכה של עצמות, רצועות, גידים וסחוסים המרכיבים את מפרק הברך; ובעוד שכאבי ברכיים יכולים להופיע כבעיה בודדת, הם עשויים להיות גם סימפטום לבעיות בריאותיות נוספות, מה שהופך אבחון נכון ומהיר וטיפול ממוקד, לחיוני. 

כאב בברך במעבר מישיבה לעמידה – גורמים 

כאבים בברך, בזמן שמבצעים את התנועה השגרתית של מעבר מישיבה לעמידה (תנועה שמבצעים אינספור פעמים בכל יום), מושפעים ממספר רב של גורמים כמו: השמנת יתר, פציעות ספורט או טראומה לברך, מחלות שונות כמו דלקת פרקים, וגורמים לא ישירים כמו אורח חיים "ישיבתי" וגיל, ולהצביע על מגוון בעיות מכאיבות הקשורות לברכיים: 

  • תסמונת כאב פטלופמורלי (PFPS): ידועה גם בשם "ברך רצים". נגרמת כתוצאה משימוש יתר ועומס יתר על מפרק הברך, שלאורך זמן גורם לנזק בסחוס ומתבטא בכאב באיזור הברך, לרוב בקדמת המפרק מסביב הפיקה ומתחתיה. במקרה של "ברך רצים" יופיע כאב בדרגות אי נוחות שונות, ולעיתים אף תתפתח נפיחות לאחר פעילות גופנית, והכאב יחריף בזמן שמנסים לקום לאחר ישיבה ארוכה. כאב פטלופמורלי יופיע גם כשמנסים לעלות או לרדת בשיפוע, בקפיצה ובשפיפה.
  • דלקת בגיד פיקת הברך: מכונה גם "ברך קופצים".זו דלקת הפוגעת בגיד המחבר את הפיקה לעצם השוקה. הדלקת פוגעת בתפקוד ובתנועה בין הפיקה לשריר הארבע-ראשי, מה שמקשה ליישר את הברך בעיקר כשמנסים לקום אחרי ישיבה.
  • קרע במיניסקוס: מניסקוס הוא סחוס בברך, בצורת C, שפועל כבולם זעזועים. קרעים במיניסקוס יכולים לנבוע מתנועות פיתול פתאומיות או מתנועות חוזרות ונשנות, מה שמוביל לכאב במהלך פעולות נשיאת משקל כמו קימה מישיבה.
  • פציעה ברצועה צולבת קדמית (ACL): קרע של הרצועה הקדמית הצולבת, שהיא אחת מהרצועות המחברות בין העצמות במפרק הברך ועוזרות לשמור על יציבות הברך. הקרע קשור לעתים קרובות לפציעות ספורט או לתנועות פתאומיות, ועלול להוביל לכאבים בברך, ולעיתים לנפיחות, ולבעיות בהליכה וביציבות במעבר בין ישיבה לעמידה, בגלל קושי לכופף וליישר את הברך.
  • שחיקת סחוס: פירוק הדרגתי של הסחוס המכסה, מרפד ומגן על קצות העצמות בתוך מפרק הברך, מה שמוביל לכאב, לדלקת ולהפחתת טווח התנועה של המפרק. ישנם מספר גורמים לשחיקת סחוס כמו: גיל (ככל שמתבגרים הסחוס מתבלה באופן טבעי). פציעות קודמות בברך (כגון קרעים ברצועות או שברים), שימוש יתר ותנועות חוזרות, השמנת יתר (שמגבירה את העומס על מפרקי הברך) ועוד. סחוס שחוק יגרום כאב בברך במעבר מישיבה לעמידה.
  • דלקת מפרקים ספטית: זיהום חיידקי שיכול להשפיע על מפרק הברך, מה שמוביל לכאבים, לנפיחות ולקושי בתנועה. זה יכול להיות כואב במיוחד כאשר מנסים אחר ישיבה לעמוד על הברך ונוצר עומס על המפרק. זה כואב.
  • בורסיטיס: דלקת ונפיחות של הבורסה (שקיות קטנות תת עוריות מלאות נוזלים שתפקידן לרפד את מפרק הברך), עלולה לגרום לכאב בעת קימה מישיבה.

עד כמה נפוץ כאב בברכיים במעבר מעמידה לישיבה

כאב בברך במעבר מישיבה לעמידה נפוץ מאוד בעיקר בקרב האוכלוסייה של נשים וגברים מעל גיל 45. והופך להיות שכיח עוד יותר בגילאים מתקדמים של 60 ומעלה.

מה לעשות כאשר יש כאב בברך מישיבה לעמידה?

כאשר חווים כאבי ברכיים בעת מעבר מישיבה לעמידה, אפשר לנקוט במספר צעדים כדי להקל על אי הנוחות:

אם הכאב נמשך או מחמיר למרות מה שניסיתם לעשות על מנת להקל עליו, חשוב לפנות לייעוץ רפואי.

כאב בברך במנוחה בזמן ישיבה

ישנן מספר סיבות אפשריות (לא רפואיות) שיכולות לתרום לאי נוחות בברכיים בזמן מנוחה או ישיבה:

  • ישיבה ממושכת עלולה להוביל לנוקשות ואי נוחות בברכיים.
  • תנוחת ישיבה לא נכונה, או שימוש בכיסאות חסרי תמיכה מתאימה או בעלי עיצוב לא נוח, עלולה לאמץ את הברכיים ולגרום לכאבים.
  • עודף משקל יוצר עומס על הברך גם בזמן ישיבה או מנוחה, ויכול לגרום לכאבים.
  • נוקשות של הברך הנגרמת מגיל ומבלאי של הסחוס..
  • שינויים בטמפרטורה ובמזג האוויר עלולים לגרום לאנשים מסוימים כאבי ברכיים במנוחה.

כאבים ברכיים במעבר מישיבה לעמידה – דרכי טיפול

ישנן דרכים מגוונות לטפל בכאבים בברכיים. שיטת הטיפול וסוג הטיפול תלויים בעוצמת הכאבים, בשאלה האם אלו כאבים מקומיים, ממושכים, או כרוניים, וגם  בסיבת הכאב:

  1. תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, שיכולות במקרים קלים לעזור בהפחתת הדלקת והכאבים.
  2. זריקות של קורטיקוסטרואידים שעוזרות גם הן להפחית דלקות.
  3. זריקות תוך-מפרקיות למפרק הפגוע כדי להפחית כאב ודלקת, כמו סטרואידים וזריקות חומצה היאלורונית לאוסטאוארתריטיס, או טיפול בפלזמה עשירה בטסיות דם (PRP), שמטרתה לעורר ריפוי ותיקון רקמות.
  4. ניתוחים אורתופדיים הכוללים מגוון רחב של פרוצדורות כירורגיות לטיפול במצבים כמו שברים, קרעים ברצועות ועוד:
  5. ארתרוסקופיה, שהיא טכניקה כירורגית זעיר פולשנית הכוללת החדרת מצלמה קטנה ומכשור דרך חתכים קטנים לאבחון וטיפול בבעיות ברכיים, שחיקת סחוס ועוד.
  6. ניתוח החלפת ברך, שהיא התערבות כירורגית פולשנית במצבים בהם הנזק לברך הוא חמור ויש צורך להחליף את המפרק הפגוע בתותבת מלאכותית.

אודות פרופ' אמיר הרמן

פרופ’ אמיר הרמן
פרופ’ אמיר הרמן

שמי פרופ’ אמיר הרמן ואני אורטופד מומחה. תחום ההתמחות שלי הוא החלפות מפרקים – ברך וירך – וניתוחי שברים מורכבים.
היום אני מנהל מחלקת אורטופדיה במרכז הרפואי קפלן, רחובות. למדתי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, והתמחיתי באורטופדיה בבית החולים תל-השומר ע”ש חיים שיבא. השתלמתי בארצות הברית בתחום ניתוחי שחזור וקיבוע שברים והשתלמתי בקנדה בתחום החלפות מפרקים – ניתוחי החלפת מפרק ברך וניתוחי החלפת מפרק ירך. עם חזרתי לישראל שימשתי כסגן מנהל מחלקת אורטופדיה, הייתי חלק מצוות ההקמה של בית החולים אסותא אשדוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​